Da li ima neko ko se više obraduje snegu od dece ili velike ili male?! Bez obzira što odrasli imaju svoje prigovore na njega, sneg uvek izaziva radost. Nažalost, život u gradovima doprineo je da se zima takoreći ne oseti. Nekada, kao deca i sami smo znali da sate provodimo napolju sankajući se, praveći Sneška. Danas, toliko smo okupirani obavezama, nedostatkom vremena da sneg jednostavno padne i istopi se, a da ga ne primetimo. Svoju decu štitimo od zime i snega, kao od elementarne nepogode, zaboravljajući da smo i sami nekada bili dete, ali i ne znajući koliko je sneg zdrav. Sneg, pre svega, izuzetan je čistač vazduha od smoga, temperatura na kojoj se on održava nikako nije pogodna za viruse i bakterije, povređivanje dece igrama u snegu svedeno je na minimum… Ali hajde da vidimo najznačajnije blagodeti snega za našu decu, ali i za nas odrasle.

  • Sneg deci predstavlja sasvim nove izazove što psihičke što kognitivne, jednostavno igranje na snegu razvija dečiju maštu. Mobilijar u parkovima je zimi često prekriven snegom ili je vlažan, pa su deca prinuđena da uz pomoć mašte i snalažljivosti nađu način da sebi osmisle igru. Zimske igre zahtevaju određenu snalažljivost (kako voziti sanke, kako napraviti grudvu da se ne raspadne) i zato je zima savršeno godišnje doba za razvijanje dečijih kongitivnih sposobnosti.
  • Sa hladnijim vremenom, prostorije se mnogo ređe provetravaju, naravno spoljna temperatura je glavni razlog. Međutim, moramo znati da se u zatvorenim prostorijama brže i bolje šire virusi i bakterije. Svoje mališane jednostavno ne možete u potpunosti izolovati i zaštititi, posebno onda kada virusnih i bakterijskih infekcija ima više nego inače. S druge strane ako dozvolite deci da prirodno dođu u kontakt sa nekim bakterijama to će smanjiti šanse da se kod njih razviju neki autoimuni poremećaji i alergije. Iz Centra za kontrolu bolesti kažu da se kod dece jača imunitet tako što češće provode vreme napolju. Svež vazduh, pogotovu zimi kada je i spoljna temperature niska, izuzetni su za jačanje imuniteta deteta, ali i za prevenciju razvoja infekcija virusima ili bakterijama koje smo u zatvorenim prostorijama možda udahnuli kroz vazduh. Što više vremena provodimo u zatvorenim prostorijama, to smo više podložni uticaju bakterija i virusa. Zato je važno da i zimi deca provode vreme na svežem vazduhu. Ono što svaki roditelj zna je da se virusi lakše prenose sa osobe na osobu ako više dece boravi u zatvorenim prostorijama koje se zimi ne provetravaju. Mi u Coloraadu zbog svih ovih saznanja veliku pažnju poklanjamo čestom provetravanju, ali i boravku u dvorištu. Uz to cirkulacija vazduha kod nas je izuzetna. Sve ovo uticalo je da je broj obolele dece zimi kod nas, ispod svakog minimuma.
  • Pedijatri kažu da je deci neophodno najmanje 60 minuta fizičke aktivnost svakog dana, a na snegu, tokom zime može biti još efikasnije nego inače. Kada se deca kreću kroz sneg koriste veće grupe mišića i potrebno im je više snage da bi se kretali, a posebno grudvali, trčali, sankali. Nikako deci ne treba uskraćivati zimi aktivnosti, jer kao i kod odraslih, mišići koji se ne koriste mogu se ulenjiti, što u fazi kada rastu i duge kosti se razvijaju, može izazvati brojne zdravstvene probleme. Uz to, mališani koji se igraju napolju bolje spavaju, apetit im je bolji, a time i kompletno raspoloženje.
  • Pisali smo već o vitaminu D i njegovoj ključnoj ulozi u rastu i razvoju dece. Ali voleli bi da opet napomenemo da je vitamin D veoma važan i zimi. Znamo da utiče na absorpciju kalcijuma u kosti i pomaže kostima da budu čvrste i jake. Jedan od najboljih načina da deca imaju dovoljnu količinu ovog vitamina jeste da što više vremena provode napolju, posebno kad je sunčano vreme i kada je napolju sneg, jer tada se sunčevi zraci odbijaju o snežne površine i mnogo veću količinu istih koža upije. Znamo da se ovaj vitamin stvara u potkožnom sloju kože, a dokazano je da utiče i na nivo serotonina u mozgu. Laički rečeno, što više vremena dete provede na suncu i snegu, to će biti bolje raspoloženo.

Trebamo li posebno zaštititi decu od snega? Ovo je često pitanje roditelja. Kao i kod odraslih kada su na skijanju, deca treba da su na snegu sa kraćim pauzama za odmor, za neki topli napitak, slatkiš koji će im dati malo snage za novu turu grudvanja, sankanja. Decu za sneg  treba oblačiti slojevito. Ne dozvolite da deca provode previše vremena napolju kad su ekstremno niske temperature. I još jedna bitna činjenica: uvek ih obucite za jedan sloj garderoba manje nego sebe.

Podsetite se zimskih igara kojima ste se Vi radovali i naučite svoje dete da sa istom radošću očekuje snežne pahulje. Novogodišnje, zimske dane iskoristite za porodični boravak na snegu na nekoj planini, obližnjem parku ili u svom dvorištu. Zadovoljstvo će biti višestruko. Vaša deca i Vi bićete na vazduhu, naučićete ih zimskim igrama koje ste Vi igrali na snegu od grudvanja, pravljenja slika u snegu, Sneška Belića, crtanja po snegu, sankanja, a zajedno će te se rapoloženi i veseli vratiti kući.